Icewind Dale   Leave a comment

Icewind Dale

Както вече знаете (а ако не знаете – вижте статията за Baldur’s Gate) Icewind Dale е приключение във фентъзи света Forgotten Realms. Малко, но изключително пристрастяващо и даващо колкото може за едно вледенено кътче на континента Faerun – част от мастодонтската вселена Forgotten Realms. За сметка на това е много приятно. Като някакъв бонбон на Скийтълс, който е сладък на вкус и ви кара да взимате още и още. Няма да крия любовта си по тази игра. Дори Baldur’s Gate 1 и Baldur’s Gate 2 не могат да се похвалят с 5-те превъртания, до които съм се докарал с тая игричка. Създателите на Icewind Dale са величията Фиаргъс Уркухарт, Крис Авелоун и Крис Паркър от “споминалата” се наскоро компания Black Isle Studious. Те в момента са начело на новопоявилата се Obsidian Studios, която направи днешния Star Wars: Knights of the Old Republic 2.

Нека да направя кратко представяне на това, което предлага играта. Значи не смятам да приказвам обширно за расите, класовете, подкласовете, мултикласовете и прочие. В статията за Baldur’s Gate мисля, че съм говорил достатъчно много. В играта има избор на Хора, Елфи, Полуелфи, Джуджета, Гноми, Полуръстове. Класове всякакви: Лечители, Бойци, Паладини, Друиди, Магове, мултикласове и т.н. Малко е за съжаление, че го няма лошия и тежък Sorcerer, който пори задниците в Baldur’s Gate 2 и Icewind Dale 2, но това е бял кахър. Играта дава според мен напълно достатъчно възможности за развитие.

А сега да отговоря на въпроса защо това приключение е толкова пристрастяващо като някакъв вид наркотик. Първо и най-вече, то предлага възможност за генериране на персонажи. Там където в BG 1 и 2 имаш избор на един персонаж-протагонист то тук създателите ти предлагат възможност за генериране на 6 или колкото там искаш персонажи. Дали ще са 6, 4, 3 или предпочиташ соло – това си е твой изконен Ботевски избор. Моите предпочитания почти винаги клонят към 3-ма или 4-ма, защото така максимално мога да покрия почти всички възможности, които ми дава играта, като същевременно се добера до най-високите нива и ги екипирам с най-силните предмети. Шапката на опита е закована за 30, така че трудно ще се добереш до нея, освен ако не играеш само с 1 или 2 персонажа или не я превъртиш поне още веднъж.

Пак за разлика от BG1 и 2, тук репутацията няма абсолютно никакво значение. Единствено ако играете с Паладин или Рейнджър, има опасност тя да ви докара до ранг Fallen. Те губят умения, разбира се но в случая това са просто изключения. Като изключим това уклонът – т.нар. Alignment – няма гласност в играта. Единственото, което евентуално различно е, че някои предмети могат да бъдат носени само от персонажи с различен от добрия уклон, само зъл, само добър, неутрален или от някоя от съответните модификации – lawful, chaotic, neutral (true). Същевременно това е и интересно, защото има и яки предмети, които могат да се носят от зли, не-добри, не-хаотични, прочие персонажи от различни раси и класове.

Единственото оплакване срещу геймплея това е начина на предвижване. Примерно в Baldur’s Gate сериите човек не може да се оплаче, защото почти навсякъде има страноприемница. Тук обаче мястото, от което можеш да взимаш провизии за героите ти е само едно и това е Кулдахар. Пътят към Ийстхейвън е затворен с лавина и е недостъпен през цялата игра. В играта се налага да се ходи. И то само пеша. Този начин е доста неприятен. Защото ако случайно ви свършат провизите или искате да продадете предметите, които сте намерили или съответно да купите такива, ще ви се наложи, примерно ако сте в 3-то ниво на голямо подземие като Dragon’s Eye, да се върнете през всичките горни нива и да пропътувате разстоянието до града обратно. Ако имаше достъп до нещо като телепорт, това би спестило много време, нерви и усилия, които се проливат и съответно би я направила още по-пристрастяваща и лесно усвоима. Няма да ви казвам какви мъки са били при първите ми минавания, когато си мислех, че съм свършил някой куест, но после се оказва, че не съм и се налага пак да се върна обратно. А ако случайно го пропусна втори път – следват няколко реда нецензурни изрази.

Основната разлика между Icewind Dale и Baldur’s Gate е в историята. Историята в Baldur’s Gate е епична, невероятна, красива, завладяваща и прочие епитети, с които мога да напълня две страници. Докато в Iceiwind Dale тя е доста странична и маргинална, като единствено присъства само, за да даде смисъл на действията ви и по-нататъшното ви развитие. А иначе цялостно погледнато е доста интересна. В крайна сметка за историята на IWD и BG отговаря големият Робърт Салваторе. Все пак тази на IWD е много по-кратка, линейна и екшън ориентирана. Сякаш подобен род игра, като нея идва точно на място за самият свят. Забравените вселения просто имат нужда от една такава кратка, нелинейна и бойна игричка, в която нито за миг обаче няма да изпитате някакво чувство за безизходица или объркване, че сте се загубили, че не знаете накъде ви е пътят или прочие. Точно обратното. Пътят е един, който се открива пред вас и макар да “страшен, но славен”, силно ме съмнява да се загубите дори това да ви е първата игра по тази система. Основното ударение е поставено на битките. От враговете надали ще се оплачете. Те не са направени излишно силни от към бой или със завишен изкуствен интелект, че да има оплаквания. Точно обратното – на моменти ще откриете лесни начини да минавате през тях без особени главоболия. Единственото, което се изисква е малко повече мисъл и нестандартност в действията с тях и животът ви ще се улесни неимоверно.

Сега за историята, макар че е простичка.  Вие сте групичка нещастници, голи като пушки, с една сопа на рамо. Събуждате се в малката кръчмичка на града Ийстхейвън. В тази китна “дупка” идва един голям мъжага, който се зове Ротгар. Той ви кани да му се обадите в неговата къща наблизо, с интересно предложение за вас. След известно лутане из града (демек правене на куестове), Ротгар ви предлага да се включите в голяма дружина с цел да отидете и да помогнете на близкото градче Кулдахар, което има някакви проблеми. Та, преди да заминете се налага да разчистите близката пещера от орки. След това както дружината заминава изведнъж… група Ледени Великани предизвиква лавина и всички са затрупани. Е, почти всички… Както вече се досещате вие сте единствените оцелили. На пълна кръв, щастливо усмихващи се с непречупен боен дух се запътвате към Кулдахар през прохода, където върлуват миризливите гоблинчета. След тая кратка репетиция от тук нататък започва истинската игра. Малко по-малко ще правите открития затова, кой стои зад заплахата на Долината на Мразовития Вятър с тези мистериозни отвличания на хора и нарушения природен баланс. В началото няма да знаете нищо, но в последствие след всяко посетено място ще разбирате все повече и повече затова, кой цели унищожението на Десетте града.

Вие разбира се няма да седите на едно място. В началото ще ви се репчат само миризливи орки и гоблини, но в последствие ще идват все по-силни и мощни твари. Накрая на играта ще срещнете великани,  които ще можете да сломите със силата на оръжията си. В такава пропорция ще се развиват и персонажите ви. Те ще трупат мощ, сила и издръжливост и с малко правилна тактика, игрова постройка и умело използване на магиите няма да имате проблеми да победите вразите си. В последствие самите персонажи ще порастнат пред очите ти. Освен по бойно майсторство, те ще възмъжеят и по дух. Ще ги заобичате всичките, защото вие ще бъдете всички и всеки. Защото те са създадени така както на вас ви се иска. Разбирате за какво говоря, нали? Примерно ако не харесвате някое NPC като Джаира или Налия (защото аз никак не ги харесвам), в Icewind Dale ще обикнете вашите подопечени, защото те ще звучат така както на вас ви се иска (в играта има достатъчно подходящи озвучавания…), ще изглеждат така както на вас ви се иска (…както и достатъчно прекрасни портрети) и ще се бият отново така както на вас ви се иска. А аз не виждам всеки ден игри, в които човек да може да създаде подобен род персонажи.

За продължението на играта “Heart of Winter” няма да говоря особено много. Там персонажите достигат най-високите нива. Можете да го изиграете след като сте изиграли оригиналната игра или докато я играете посредством малката заключена в центъра на града (поне в оригиналната игра) къщичка. Ако играте с готови герои съветът ми, за да изпитате някаква макар и минимална трудност от продължението, е да увелчите трудността на максимална. Просто играта е правена за 9-то ниво и нали се сещате, че ако “нахлуете” с персонажи 13-15-то ниво или нагоре ще режете като нож през масло. Така че да не кажете, че не съм ви предупредил, че видиш ли играта била лесна. Основното в Heart of Winter се върти около спирането на агресията (звучи модерно) от страна на близките палестинци… пардон… варварски племена спрямо града Lonelywood. Този конфликт всъщност се разразства в малко по-голямо значение. В продължението Heart of Winter класовете имат и нови умения. Макар хората да го плюят, че е кратко според мен е изключително важно за цялостния облик и усещане на играта. Струва си също да свалите и безплатната част разработена от Black Isle – ”Trials of the Luremaster” – която ви дава около 10 допълнителни часа към играта, изпълнени със загадки, изпитания и премеждия, които увеличават общата продъжителност на геймплея до 70-80 часа. А 70-80 часа геймплей са нещо много приятно за подобна игра, излязла преди 5 години, на фона на днешните ролеви игри, които не дават повече от 50.

Всичко това пълнокръвие и множеството качества на играта според мен я прави изключително стойностна. Може би и аз съм малко романтик, защото говоря с такъв патос за игра от преди толкова време, но според мен като цяло Icewind Dale е едно невероятно забавно, пристрастяващо, малко и неангажиращо приключение, в което наистина си струва да се потопите. Поне за няколко десетки часа. Убеден съм, че няма да съжалявате.

Съвети за персонажите:

За хора, които досега не са играли нещо подобно препоръчвам следната комбинация от персонажи. Съветвам ви сериозно да имате поне един герой Лечител или Рейнджър, който да е специалист в немъртвите. Защото тях ги има по много и могат да създадат бая проблеми на партито ви.

  • Джудже Боец
  • Полуелф Боец/Елф Рейнджър/Човек Паладин (по избор някой от трите)
  • Лечител (расата си е ваш избор)
  • Полуръст|Елф Боец-Крадец (и тук така)
  • Маг ( и тук така)
  • Полуелф Бард

Но партито което аз най-много обичам е:

  • Джудже Боец/Лечител
  • Елф Лечител/Рейнджър
  • Полуръст Боец/Крадец
  • Елф Маг/Крадец
  • БОЕЦ:

    Екипирайте го както искате. И с каквото искате. Чукове, алебарди, мечове, тояги. Той ще бъде смъртоносен. Препоръчвам да имате максимум на Strength, Dexterity, Constitution, защото те са основните за бойци. Ще бъде хубаво да не подценявате Wisdom и да имате най-малко 14 там, защото това ще ви помага да избягвате магии. Това е най-лесният персонаж и няма какво да се каже за тази философия.

    КРАДЕЦ:

    Не ви препоръчвам “чист” крадец в партито, просто защото създателите са го направили доста безполезен. Боецът/Крадец е много по-добър избор, защото ще може да използва оръжията на боеца, по-добра професионализация в оръжията и разбира се по-добра “гама” от предмети, които са за бойци. Крадецът качва нива най-бързо от всички класове в цялата игра, така че комбинацията му с боец е много по-ефективна. Най-добре да бъде полуръст или елф заради високата Сръчност. Все пак предпочитам полуръст, защото няма наказание върху Constitution, а кръвта е от висока важност.

    ЛЕЧИТЕЛ:

    В случаите, когато играете шестчленно парти слагайте задължително поне един Лечител. Или джудже или полуелф. Препоръчвам да бъде Добър уклон, заради лекуващите магии. Лошите са полезни, но тогава по-добре да имате един зъл и един добър Лечител. Когато решите да си опитате късмета в по-малко парти, комбинирайте или с Маг или с Боец. Или започнете с човек Боец и превключете 9-то ниво на Лечител или стартирайте с елф Маг/Лечител.

    ПАЛАДИН:
    Най-силното оръжие в играта е за паладина. Макар че според мен не е особено идеен персонаж. За мен това е боец с малки клерически способности. За back-up Лечител става, но не разчитайте много-много на него.

    РЕЙНДЖЪР:

    Той има няколко умения, като Следотърсачество, което ви помага да разбирате къде се намирате и какви врагове ви очакват. Само дето когато превъртите играта вече вие ще знате какви врагове има и къде се намирате, така че това умение просто няма да ви трябва. За съжаление неговите клерически способности са същите като на Паладина т.е. доста мизерни. Ако сте решили да си пробвате късмета с него – играйте с елф. Той има бонуси при атака с меч и атака с лък, а те са основните оръжия на всеки Рейнджър. Ако пък сте склонни да се откажете – започнете с човек и превключете към 9-то ниво на Лечител или стартирайте мултукласов полуелф Лечител/Рейнджър. Тези комбинации са много по-ефективни.

    МАГ:

    Магът винаги е полезен, така че е почти задължително да имате нещо такова в партито си. Аз обаче предпочитам Магът/крадец и смятам, че е нещо доста по-полезно. Първо, защото ще можете да се възползвате от допълнителни оръжия, като късия меч, лъка и стрелите, което никак не е малко. Второ допълнителни предмети за мага или война, като избора за обличане на ризница или роба. И трето уменията на крадеца, като промъкване и обезвреждане на капани, които са принципно полезни. Както вече казах крадецът се развива най-бързо и подобна комбинация няма да ви попречи да достигнете най-силните магии в играта. Представете си, че се промъквате до няколко врази, скрити в сенките, и започвате да каствате магии. С един добър cast-rate и невидимост ще бъде болезнено за лошите.

    ДРУИД:

    Добър и интересен клас. Препоръчвам обаче да бъде двойнокласов човек Боец/Друид по разбираеми причини. Развивате до 9-то ниво Боец и после го правите Друид. Може да бъде използван за резервен лечител, но и като боец ще бъде наистина много добър. За съжаление трансформациите в животни и елементали са доста тъпички и ненужни. Нямате да имате нужда от тях, освен при специални случаи.

    ПО-МАЛКО ОТ 6:

    За мен най-голямата далавера си остава играта с по-малко от 6-членно парти. Просто предметите, до които ще се доберете ще намерят много по-добро разпределение, а и разбира се има и много повече опит за персонажите ви. Да не говорим, че можете преспокойно да покриете нужните умения само с 3 или 4 персонажа. С 3-4 до края на приключенията ще се доберете до най-високите нива и до най-силните умения. Това обаче е нещо, основано на личен опит, което все пак ще ви препоръчам да опитате, чак когато се запознаете по-обстойно с играта. Препоръчвам когато наберете опит с тая игра, да пробвате и двойнокласовите PC-ата, които може да са само хора. А иначе тя може и да се мине и със солов персонаж, ако ви стиска. За мен най-добрият солов персонаж е Боецът/Лечител. Сложете го джудже или полуелф. След първата репетиция ще бъде повече от смъртоносен.

    ТРОЙНОКЛАСОВИ ПЕРСОНАЖИ:

    Не препоръчвам да играете с тройнокласов персонаж. Това значи Боец/Крадец/Маг или Боец/Маг/Лечител. Просто развитието на такъв е най-бавно и той ще изостава страшно много от общото развитие на групата. Съветвам ви като натрупате опит да пробваш да играеш с доста по-малко парти – евентуално трима или по-добре двама персонажа или соло. Тогава и той най-добре би паснал в партито.

    За играчите запознати с AD&D нека опитат някои от другите класове като Бард и Друид.

    СЪВЕТИ:

    Винаги слагайте оръжия за далечно поразяване на персонажите си. Независимо дали са магове, крадци, лечители. Ще си спестите изключително много главоболия и ще ви бъде много по-лесно, защото тази тактика с далечно поразяване преди вадене на оръжията за близък бой или използването на магии ще бъде от огрмна полза за някои силни, но същевременно бавни врагове. Примерно ако се биете срещу някакъв вид великани към средата на играта, лесно ще ги биете отдалече преди да ви докопат. Независимо от това какво ви се изпречи подчертавам винаги слагайте точки по оръжия за далечно поразяване и винаги взимайте прашки или лъкове за бойците, които се бият отблизо.

    Posted юли 17, 2010 by elan morin tedronai

    Вашият коментар

    Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

    WordPress.com лого

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: