Baldur’s Gate   Leave a comment

Baldur’s Gate

Tales of the Sword Coast

Baldur’s Gate сагата (включваща “Baldur’s Gate”, “Baldur’s Gate: Tales of the Sword Coast” и “Baldur’s Gate II; Shadows of Amn” the Throne of Bhaal”) е мащабно фентъзи приключение по най-популярната ролева система Dungeons & Dragons, развиващо се във вселената Forgotten Realms. Историята на тази игра е невероятна и достойна за някоя книга, което я прави изключително интересно и завладяващо творение. В крайна сметка един от отговорните хора за сценария е не кой да е друг, а господин Робърт Салваторе, който надали има нужда от представяне. Излизайки през края на 1998-ма, Baldur’s Gate бележи връх по продажби и се превръща в хит из целия свят. Залягайки на чудесния за времето си графичен engine Infinity и завладяваща атмосфера, много скоро превръщат отрочето на BioWare в номер 1 сред ролевия жанр, позамрял по това време.

Започвате играта с направата на персонаж. Избирате си пол и подходящ портрет, и после раса и клас. Ще можете да играете с 6 вида раси – Хора, Джуджета, Елфи, Полу-елфи, Халфлинги, Гноми, всяка от които има свои характеристики и възможности, като с не всички от расите ще можете да играте всички класове. За клас ще имате възможност за избор между Боец (Fighter), Паладин (Paladin), Рейнджър (Ranger), Лечител (Cleric), Друид (Druid), Маг (Mage) (можете да избирате Маг – универсален по своите възможности, както и няколко подкласа всеки със своя сфера на влияние – Abjurer, Conjurer, Diviner, Invoker, Illusionist, Necromancer, Transmuter), Крадец (Thief), и Бард (Bard). Всеки един от класовете притежава собствени умения и характеристики. Примерно Боецът може да се специализира до най-висока степен майсторство на оръжия, което го прави особено смъртоносен в близък или далечен бой. Паладинът разполага с качествени характеристики, които го правят много полезен, както и e доста развит в боя, но не чак толкова, колкото Боецът. Рейнджърът е горе-долу също като Паладинът като боец, но е човек на природата, полезен в промъкване, локализиране на противници, намиране на следи и прочие специалист в заобикалящата го флора и фауна. Друидът е майстор в превлъплащенията и окултните сили. Лечителят е… Лечител. Крадецът пък може да се промъква в сенките, да удря в гръб, да отключва ключалки, да локализира и да обезврежда капани. Магът в универсалния си клас и в неговите подкласове прави… магии (да сте очаквали друго?). А Бардът има малки джебчийски способности и възможността да пее песни, в помощ на групата. Заедно с тези неща всички раси ще могат да бъдат бойци, лечители и крадци, но паладини могат да бъдат само хора, рейнджъри – хора, елфи и полуелфи, магове – хора, елфи, полуелфи, гноми (подклас Илюзионисти) и т.н.

Налице я има възможноста да играете с мултикласови и двойнокласови персонажи. В едната опция, характерна за всички раси освен хората, се развивате в два класа, а в другата, което само хората го могат – спирате развитието си в един клас и започвате в друг от 1-во ниво. В случая няма да можете да използвате уменията си на първия си клас, докато втория ви клас не стигне нивото на първия.

След като си изберете пола, расата и класа попълвате характеристиките на персонажа си: Сила (Strength), Сръчност (Dexterity), Физическо състояние (Constitution), Интелект (Intelligence), Мъдрост (Wisdom), Чар (Charisma). Всяка една от расите има някакъв максимум на възможностите. Примерно джуджета получават +1 Const, но и –1 Dexterity. Елфите пък +1 Dexterity, но –1 Const. Халфлингите също +1 Dexterity, но и –1 Strength. Гномовете +1 Intelligence.

Първите три показателя са особено важни за бойните класове – бойци, паладини, рейнджъри. Особено Dexterity е важен за Крадеца и Барда. Intelligence – за мага, Wisdom – за лечителя, а Charisma – ами, той чарът общо взето за всички е важен. Старейки се да спечелите хубави показатели за персонажа си, постарайте все пак да имате изключителен Strength ако сте Боец, Рейнджър или Паладин: от 18/50 до 18/99. Можете да попаднете даже на 18/100. Не омаловажавайте и другите показатели все пак. Колкото и Intelligence да е не кой знае колко нужен за един боец, Wisdom ще ви помага в избягването на магии.

Накратко с всички раси и класове възможностите за превъртане и пре-превъртане се увеличават неимоверно. Таванът на опита е 80,000, докато на Tales of the Sword Coast е двоен – 160,000. Това ще докара персонажът ви до 8-9-то ниво в зависимост от класа му (има разлика в опита, за нивото на Боеца, Мага или Крадеца) което само по себе си е сравнително силно ниво за системата.

В играта ще имате и избор на т.нар. уклон: Good, Neutral, Evil. Всеки уклон си има три подспектъра – Lawful, Neutral, Chaotic – така че внимателно подбирайте уклона – той въобще не е за омаловажаване. Дали сте зъл, добър или неутрален зависи изцяло от вашите действия. Вършите ли обаче действия, които са противопоказни на вашия уклон, ще претърпите метаморфоза. Примерно ако се мотаете с 20 точки репутация, не бива да се изненадвате, че от Neutral Evil сте преминали на Neutral Good. Или обратното: ако вършите зло, уклонът ви ще се измести съответно в този спектър. Трябва да вметна и, че персонажите, които ще имате – общо 5 освен протагониста си ще можете да държите в група и 25, от които ще избирате за тази група – също разполагат със свой уклон и в зависимост от репутацията ви ще реагират по различен начин. Примерно, ако имате добри персонажи, но вършите злодейски постъпки, те постепенно ще се ядосват, може да ви напуснат, дори и да ви нападнат. Отделно пък ако имате зли и репутацията ви се изкачва до 18-20, реакцията им също ще бъде отрицателна.

Няма да е особено подходящо и интересно да имате 6 Бойци, Рейнджъри Магове или Крадци. Не че няма да можете да се справите, просто очарованието на играта се крие в огромното разнообразие. Вашите персонажи са подкласово разделени, така че е добре да ги подбирате внимателно едно заради техния уклон и после заради уменията, които ще ви бъдат най-полезни занапред. В играта са наложени даже взаимотншения между персонажите. Едни няма да се обичат особено много (Минск и Едуин), други ще вървят по двойки (Джаира и Калид), едни ще водят разговори, други ще си дават съвети един друг, обиди или просто шеговити реплики. Това внася още по-голямо пълнокръвие в геймплея и внася чувството, че сякаш не играте с компютърно генерирани персонажи, ами с истински хора.

Битките се извършват в реално време, което си е доста трудно наглед: в калабълъка всичко може да се случи. За целта обаче идва вездесъщият клавиш Space, който е религия сред този вид игри. Той ще ви помага, като паузира играта. По този начин ще можете да зададете подходящите команди на вашите подопечени, кого да стрелят/нападнат с оръжие за близък бой/обсипят с магии/излекуват. Ако ви мързи можете да нагласите тази опция евентуално от менюто, като примерно сложите пауза при края на всеки рунд, убийство на враг или прочие друго действие, макар че е добре винаги да разчитате на него. Играта разполага и с т.нар. скриптове, които ще ви помагат в битките. Какво прави персонажът ви в даден момент зависи от скрипта наложен му от вас. Съветът ми е все пак да си напишете сами такива скриптове, за да си нямате после главоболия. Така ще ви бъде още по-лесно да овладеете вашата група.

Също като враговете вашите персонажи могат да умрат. Стига да не са се разпиляли из флората наоколо, можете лесно да ги върнете към живота с помощта на някой от храмовете. Цената обаче е соленичка – няколко хиляди не помня точно колко жълтици. Ето защо гледайте смъртните ви случаи през играта в групата да не надвишават повече от няколко.

А сега нека спомена и за историята на играта:

След брутална атака от една огромна бронирана фигура, вашия ментор и покровител Горайън (да не се бърка с дядо Горио) намира смъртта си. Вие оставате сам до някогашния ви дом Кендълкийп. Сами сте, объркани сте, нямате никого до вас. За ваша радост след вас притичва дружката ви Имоен, която е опитен крадец (препоръчително да я направите на Маг към 3-4-то ниво). Ето, че от тук почва истинското приключение. Ще срещнете Джаира, Калид, Минск и други уникални персонажи, които ще ви предложат помощта си, едни от състрадание или желание за слава, други заради собствена изгода. Заедно с това всеки един от тези персонажи, си има собствена история включая и Имоен. Всеки един от тях си има и собствени проблеми, които вие ще трябва да решите, ако искате той да ви е в групата – дали от благодарност, че сте го спасили или от състрадание, дали заради някаква задача или от чист егоизъм. Вашата задача е да спрете разрастващия се геноцид на тайни култове и намници, както и скапването на стоманодобива, които бушуват край Брега на Меча. Играта е разделена на 7 части и е адски нелинейна. Какво правите в даден момент си е лично ваша работа. Бихте могли да започнете да вършите всички куестове, които ще намирате по картата на Брега на Меча, както и да се съсредоточите зад главната цел: кой стои зад убийството на Горайън и защо иска да види точно вашата сметка. Знам, че пешачката е малко неприятно и доста мудно, но из всичките 30-ина карти има много опит и разпиляни хубави предмети, които ще ви бъдат нужни за града Baldur’s Gate. Там вече е развръзката в последните 3 части и в него ще имате нужда от целият опит и възможности на персонажите си, за да се справите в частност с вашите врагове и на Брега на Меча. Ставайки дума за опит и врагове, те са това, от което няма да изпитате никаква липса. Има от всичко в достатъчни количества. Освен лошите наемници от всякакви раси и класове, има и огрета, вълци, мечки, коболди, гноли и прочие. Картите са много, което определя леко туристическата насоченост на играта. Ще трябва да ходите много, за да извършите куестовете, преди да заминете за Baldur’s Gate, пред който останалите градове приличат на махали.. Приключенията ще ви заведат в града, столицата на Брега на Меча. А в него както казах ще имате нужда от всяка частица умение, за да оцелеете. Някой е решил да ви види сметката и този някой изпраща много наемници.

В играта ще намирате книги, които ще ви увеличават с 1 някой показател. Което естествено може да докара някои показатели до свръх такива, конкретно зависещи от расата. Така че не се учудвайте, ако вашият Elf завърши с 20 Dexterity макар да има 19 като таван или Джуджето ви е с 20 Constitution. Качването на свръхчовешки нива на показателите ще е отличителна черта за вашият персонаж. Всичките тези книги ги давайте на главния ви персонаж – той единствен ще може да пренесе това, което получава във втората част на сагата. Ако не сте разбрали – героят ви ще може да бъде импортван във “Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn”, където ще продължите приключението си по епическата сага.

Създателите също трябва да бъдат похвалени, за вкарването на култовите персонажи като магьосника Елминстър и известния рейнджър драу Дризт До`Уордън – “кой не е чувал за него?”. Елминстър ще се появи няколко пъти за да ви насочи към вашето приключение, а Дризт – веднъж за да ви помоли за символична помощ. С Дризт ако пожелаете може да се сбиете – никак не е лесен трябва да ви уверя. Заедно с тези детайли в играта ще намирате много книги, които ще ви разкрият малко по малко голяма част от историята на света, боговете, вселената и всичко останало. Вживяването в персонажите е едно на ръка, но вживяването в историята и демографията на един прекрасен фентъзи свят е нещо съвсем друго, което го има в малко игри.

Графиката на играта е хубава за времето си, в направата, на която е залегнал вече с легендарна слава engine Infinity. Все пак погледнато от 5-годишен интервал изглежда доста старичка за сега, така че не очаквайте много. Дизайнерите са се постарили за времето си да изработят едно прекрасно приключение с невероятна атмосфера. Разбира се говорим за игра преди 5 години, но според мен творението разполага с небивала атмосфера и чудесен звук. Птички пеят, шумолят дървета, хорската глъчка по града се чува, вашите подопечени и враговете имат собствени гласове, за атака, защита, когато са доволни и още прочие неща. Всичко това прави играта още по-пълнокръвна, оформяйки я в едно завършено приключение, в което си струва да се потопите.

Е, това е. Бих могъл да напиша още много страници, пространни обяснения за персонажите, вашия герой, света, картите и прочие. Но смятам да спра дотук – нека сами откриете красотата на тази пристрастяваща игра. Наскоро беше премодифицирана в 3 диска за удобство и със сигурност я има на някой от free-сървърите. За мен тя си заслужава всяка дума, която се каже за нея. Освен Planescape Torment, надали има толкова пространно и пристрастяващо фентъзи приключение по D&D. Така че не се помайвайте, а я намерете и и изиграйте.

Posted юли 17, 2010 by elan morin tedronai

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: